MME og Mos

23. maj 2012

Alder:
5 mdr.

MME og Mos

Hej Helen!

Har lige 5 små spørgsmål!

Min dreng bliver 6 mdr. den 30 Maj.

1) Har brugt NAN HA 1 til supplement de sidste par måneder, er det også NAN HA 1 jeg skal bruge til grød og grøntsagsmos? Eller er det noget andet MME?

2) Jeg laver MME lige før jeg skal bruge det til mos. 90 ml og 3 skeer pulver som anvist, men skal kun bruge ½ dl. i mosen. Halverer jeg bare mængden til 45 ml. og 1½ pulver selvom det ikke helt er en ½ dl.? Jeg koger vandet først og køler det ned?

3) Han spiser ikke så meget mos at jeg kan putte en ½ dl. MME i, så bliver det alt for tyndt, da portionerne ikke er så store. Kun 3 små skefulde og han begynder at blive ked af det. Har prøvet i små 10 dage nu. Holder pt. en lille pause og får kun grød.

4) Når man laver sutteflaske til en på snart 6 mdr., skal vandet så stadig koges og afkøles ned inden pulver? Eller kan man tage halv kogt vand og halv koldt vand fra hanen, så man kan få temperaturen med det samme.?

5) Han vil bare ikke have det grøntsagsmos han får! Er det bedst at koge kun gulerødder og blende det og kun koge Broccoli og blende det osv.? Kun at ...

Annonce

... tilbyde ham én slags grøntsag af gangen og ikke blande? Har godt nok også prøvet det uden succes. Kartofler er absolut IKKE et hit.

Lige et par sidste tillægs spørgsmål.:-)

Jeg har haft opkast og diarre i ca. 3-4 dage. Og har naturligt ikke indtaget ret meget mad og nok heller ikke så meget væske som normalt. Kan det påvirke amningen så der ikke er så meget mælk at komme efter? Synes nemlig han er blevet lidt pivet, men ved ikke om det bare er varmen.

Hvis jeg langsomt vil trappe ud af amningen, er det så den før formiddagsluren ved 8-9 tiden jeg skal give flaske? Tilbyder jo stadig bryst efter grøden han får efter formiddags luren inden middags luren da han jo skal have væske.

Han er nu begyndt at have lidt forskellige nætter! Nogle gange spiser han ved 23-24 tiden og igen kl 3 og så ved 5-6 tiden. I nat spiste han først kl 2.30 og igen kl. 6. er begge dele OK? Han ville så bare ikke rigtig have noget 8.15, men skulle puttes der, da han var så træt. Spørgsmålet er om han ikke kunne spise noget da han sidst havde spist kl.6 eller om der ikke rigtig kom noget mælk?????

Mange varme sommerhilsner:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor